torsdag 29 november 2012

Inas julklapp är.....

Min forna lagkamrat (och fortfarande klubbkamrat) Jenny gissade helt rätt på vad det är för julklapp som nu är på väg till Ina, nämligen en......

Eric le Tixerant-dressyrgjord!!
*Blodgenomströmningen ökar och hästen har lättare att andas
*Den fördelar trycket mot bröstmuskeln
* Hästen får ett friare rörelsemönster
*För bästa komfort är elastisiteten centrerad under hästen
*Om man har problem med att sadeln glider fram eller bak så detta en väldigt bra gjord då gummiplattan på gjorden gör så sadelgjorden stannar i sitt läge
*Bra för hästar med sadeltvång

Jag skulle aldrig haft råd att köpa en ny gjord då priset ligger mellan 2000-3000 kronor.... Men nu har jag alltså lyckats få tag i en begagnad dressyrgjord i rätt storlek, till ett mycket bättre pris :)! Ina hade lite sadeltvång när hon var yngre och jag kan märka av småsymptom fortfarande de gånger hon är spänd/övertaggad precis då jag suttit upp. Och eftersom hon även är av den runda typen kan sadeln glida en aning framåt (dock ligger min Jaguar jag har nu mycket bättre än min förra sadel!) och förhoppningsvis slipper vi glidpadden nu! Vi får se om jag märker skillnad på henne vid premiärpasset med gjorden :) Den kommer snart att dimpa ner i min brevlåda, tjoho!!


4 kommentarer:

  1. Den där gjorden är såå bra!! Bra köp ;-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, man har ju bara hört gott om den :)

      Radera
  2. Jag köpte min ny på Agersta för 1695:- :) Gillar den mycket iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju jättebra pris! Dock är jag glad för varje hundralapp jag kan spara ;)

      Radera