onsdag 26 september 2012

Lägg dig inte i något du inte har vetskap om!

Det tog inte lång tid innan jag fick en otrevligt anklagande kommentar på mitt förra inlägg angående att jag satt och kollade efter en start i november till Ina.

Jag trodde jag hade förklarat hur Inas igångsättning ser ut, men tydligen har det inte gått in hos alla. Därför publicerar jag mitt svar även här så att jag ska slippa behöva skriva "försvarstal" för något jag inte ska behöva försvara!

Anonym
Är det inte lite tidigt att "tänka" på att tävla redan i slutet av den här säsongen?!!!

Hon har ju stått grymt länge... Och just när de står så blir de stela i leder och sånt och det tar tid innan de är igång helt.
Tycker det är skumt att du redan galopperar :-O



Svar


  1. Emilie Wass
    Hej "Anonym".

    Jag har i ett eget inlägg förklarat hur Inas igångsättning ser ut. Det kan sammanfattas med att hon absolut inte är stel då hon fick gå ute dygnet runt första månaden som helt frisk (och hage ensam hela dagarna månaden innan) och då inte stelnat ståendes i en box. Jag är själv förvånad över hur mjuk hon är i kroppen! Det var STRÄCKSENAN som var skadad vilket gör att igångsättningen inte alls är likadan som för de andra senorna. När hon är helt igång kommer hon kunna ridas helt normalt i alla gångarter och träning. I Inas fall var det sårskadan som tog längre tid att läka än senan.

    Jag fick direktivet att sätta igång Ina helt och efter skrittperioden så fick jag känna av hur hon kändes och börja med både trav- och galoppjobb. Hon går otroligt bra och visar inte en uns av stelhet någonstans. Hon har nyligen fått börja galoppera lite lätt, men extremt kort!

    Om du tror att jag skulle sätta igång min häst hårdare än vad hon klarar av och vad jag fått instruktion om, så är du helt ute och cyklar! Inas skada och rehabilitering har varit otroligt jobbigt rent psykiskt både hos mig och henne och jag har varit förtvilad, bitter, ledsen och gråtit många dagar och nätter under denna period. Jag har verkligen gjort ALLT för att hon skulle bli bra igen!! Att någon utomstående som inte ens skriver sitt namn sedan kommer och anklagar mig via internet att hennes igångsättning är för hård blir nästan för mycket...

6 kommentarer:

  1. Bra Emelie! Ta ingen skit från nån okunnig tönt som inte är insatt i fallet., du är grymt duktig!
    Kram Miccis

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå att folk reagerar då man generellt säger att det tar lika lång tid att sätta igång hästen som den stått ( dvs inte ridits, hagvistelse räknas ej). Det är ffa minskad muskelmassa som man måste ta hänsyn till då det ger mer slitningar på leder, senor och skelett.

    Sker igångsättningen i för snabb takt så kanske hästen går sönder på något annat ställe istället för att det inte finns muskler som kan ta "stöten". och sen är det tråkiga hjulet igång.

    Jag är dock helt övertygad om att du gör allt som du tror är för Inas bästa! Och det viktigaste är att du följer vet´s igångsättningsråd, då denne trots allt är experten.

    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag skulle aldrig överanstränga henne. Förmodligen kommer hon vara igång helt igen i november vilket också isf stämmer in på ditt påstående om att igångsättningen tar lika lång tid som hon stått- 4 månader.

      Radera
    2. Men att vara igång är inte samma sak som att vara i tävlingskondition. Att vara igång är att kunna rida i alla gångarter ute och göra korta jobbpass med låg form, dvs inte tävlingsform.

      Vissa menar att första hästen man äger förstör man, den andra utbildar man sig själv på och den tredje utbildar man. Tyvärr har vi alla gjort misstag med våra första hästar som varit i all välmening!

      Jessica

      Radera
    3. Det där var en onödig kommentar tycker jag. Vad fick du ut av att skriva den egentligen?

      Jag har ALDRIG sagt/skrivit att jag ska ut och tävla massa medelsvåra starter detta året, hon ska absolut inte göra några andra saker än basic! Hon jobbas heller inte i någon tävlingsform!! Det enda jag skrivit var att jag suttit och kikat på vad det finns för tävlingar i slutet av året. Det jag reagerade på var hur många reserver det var på de lokala tävlingarna och det var det mitt inlägg handlade om.
      Min klubb t.ex. har alltid klubbtävlingar i nov/dec och det är en sådan jag eventuellt siktar på. Sedan kanske det visar sig att hon inte alls är redo tills dess, ja då är det bara att fortsätta jobba igång.

      Radera