fredag 21 september 2012

Olika hjälmar

Vilken otroligt stort utbud av ridhjälmar det finns numera! Förr var det som att alla hade samma typ av hjälm och när modet ändrades så bytte alla samtidigt...

En mindre säker hjälm som var populär förr (80-90-talet). Satt den ens kvar om man ramlade av???


Numera när utbudet är större och utvecklingen har gått framåt med bland annat säkerhetstänket är det många olika huvudbonader man får se ute på banorna :) Jag tycker det är jättekul att man kan göra sin outfit mer personlig även med hjälmen!

Alla har ju olika åsikter om allt, så även jag. Faktiskt lite extra om utrustning.





Charles Owen John Whitaker-
Mitt egna val av hjälm. Haft samma modell i 6 år nu och har inga planer på att byta :) Jag ÄLSKAR denna hjälm pga att den är toksnygg, elegant, passar bra till både hoppning och dressyr, den är bekväm och lätt att ha på huvudet. Jag har ganska stort huvud (59) så många hjälmar ser väldigt stora ut på mig, men denna sitter som en smäck :)






Charles Owen GR8-
En annan CO-modell som blivit populär på senare år, framförallt på hoppbanan. Själv tycker jag inte den här är lika snygg som JW-modellen, men man kan få dem i olika färgkombinationer vilket är bra!





Uvex-
Den här hjälmen är relativt ny och den börjar bli alltmer populär, speciellt på dressyrbanan faktiskt. Så här beskrivs den: "Klimatreglerande, anti-allergiskt och tvättbart foder. Skärm tillverkad av mjukt, formfast PU skum för högre säkerhet. Vikt från 370g. Varje hjälm ställs in för bästa passform till varje individ med en enkel vridanording som justerar runt hela huvudet." Så vad jag förstår ska den vara väldigt lätt och bekväm, det är väl därför den blir mer och mer populär. Dock kan jag säga så här; Jag skulle aldrig passa i denna hjälm! Har helt fel huvud för det... Men jag har sett flera andra som passar jättebra i dem, så denna modell är nog verkligen en "antingen eller".

UVEX-hjälmen fick nog en ordentlig push efter OS.......




 Numera fixar jag alltid någon form av "hemma-pimpning" av min hjälm. Min nya JW-hjälm står på tur....



 Men som avslutning, min ABSOLUTA favorithuvudbonad, det är ändå min fina dressyrhatt
Längtar så efter att få använda den igen. 
MsvA, här kommer jag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar