torsdag 31 januari 2013

Det tar sig med bytena!

Igår red jag ett dressyrpass på träns i ridhuset. I början var Ina ganska het (hon är det numera...) och var inte riktigt med på noterna om att dämpa sig och försökte slå sig ifrån formen, och då menar jag verkligen slå ifrån sig! Jag fortsatte ändå att vara kontinuerlig och visade hela tiden vilket tempo och takt jag ville ha och hon blev efter några minuter mycket bättre!
Nu har hennes högersida av halsen (eller högra delen av hjärnan kanske?) äntligen släppt så att jag kan ställa och böja mycket utan att hon får ett "spätt" genom kroppen så nu gick det att RIDA! Jag ville inte sitta och kräva massvis i sidorna när hon äntligen har börjat släppa efter, så vi körde lite bytesträning istället bland annat.

Först lade jag in ett byte då jag vände snett igenom och från höger till vänster (det enklare varvet) gjorde hon rena byten på en gång med fin bibehållen samling och lagom med tryck både före och efter bytet. Så duktig!
Från vänster till höger däremot så var det lite svårare att hålla reda på tassarna och hon ville gärna skruva sig som en makaron istället. Så jag bytte taktik och gick in i vänster galopp i höger varv (alltså förvänd galopp) strax innanför spåret. Jag red ungefär ett halvt varv i förvänd och mitt på ena långsidan ställde jag om och bad om ett byte- som hon då gjorde helt rent! Ganska mycket tryck i bakfötterna, men hon gjorde det helt rätt! Samlingen kommer senare då hon är mer säker på det svårare bytesvarvet. När hon då kommit igång med bytestänkandet även i det varvet testade jag åter att rida som snett igenom för att se om "poletten fallit ner". Jag red henne väldigt rak i kroppen och förberedde med lite lätt ställning åt höger med bibehållen samling och sedan bad om ett byte med hjälp av en tydlig ytterskänkel och poff så satt det! Hon fick även där väldigt mycket tryck i galoppen direkt efter, men då ställde jag mig upp och bara klappade om hennes hals så hon fick känna sig duktig som gjort helt rätt.



Idag hade jag tänkt hoppa lite, men vi får se om det blir hoppning eller galoppjobb ute, för jag fick precis ett SMS från Nina som undrade om jag ville träna imorgon kväll :) Och såklart vill jag det!! Så för att Ina inte ska behöva gå i ridhuset 3 dagar i rad kör vi kanske på en utegalopptur istället. Fast att hoppa dagen innan en träning brukar vara grymt bra och Ina ser inte hoppningen som likadant "ridhusjobb" som i dressyren eller hur man nu ska beskriva det ;) Så idag laddar vi upp inför träningen imorgon med antigen galoppintervaller eller hoppträning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar