måndag 21 januari 2013

Funderar på att löshoppa snart

Jag funderar på att löshoppa Ina någon dag inom närmsta tiden. Vi brukar hjälpas åt flera i stallet och anordna egna löshopptillfällen. Söndagar brukar det bli eftersom det är den enda hoppdagen som äger rum på en helgdag.

1.20m, hösten 2009
Jag har bara löshoppat Ina en gång (Catrine har såklart gjort det många fler gånger innan jag kom in i bilden) och har inte känt att hon behövt göra det så mycket. Anledningen till det är att Ina har urkass taxeringsförmåga och är riktigt dålig på att planera och se avstånd... Så hon brukar ofta komma fel på hindren och risken är ju att hon blir lite osäker när det blir högre och hon kommer fel, även när hon har en ryttare på ryggen. Hon älskar verkligen att hoppa, men hon behöver mig som pilot för att hjälpa till med avståndsbedömningen och som då säger till när hon kan hoppa av ;)

Men nu tycker jag att hon har skaffat sig bättre hoppteknik (från 2010) och har fått mycket mer rutin sedan sist, så det kanske är dags igen att testa att löshoppa lite :) Får prata med mina stallkamrater om det. För även dressyrhästar mår bra av att få träna lite hoppteknik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar