tisdag 15 januari 2013

Underbar hopponny :)!

Ikväll hopptränade vi som sagt för Maria Norlin. Hon kom ihåg mig och Ina trots att det var 3 år sedan vi red för henne sist, och det var bara en enstaka gång. Blev lite imponerad faktiskt! Jag förklarade att detta var fjärde gången Ina hoppar efter igångsättningen, "så vi försöker hitta bromsen igen" :)


Dock skulle det visa sig att bromsen var på plats idag! Jag tror både hoppasset i torsdags samt dressyrträningen i söndags gjorde susen, för nu fanns både broms, halvhalter och en uppmärksam Ina på plats! Hon var verkligen helt perfekt! Suuuperglad, men lyssnade ändå bra och kunde vänta fint i alla övningar.

Först jobbade vi lite travbommar och galoppbommar och där var det lite ös i början, men jag kunde hålla tillbaka henne bättre efter ett par försök. Sedan hade vi en stjärna med 3 hinder som vi fick styra runt på en och en som vi ville. Gällde att hitta en bra rytm, en häst som väntade och lyssnade då det var ganska ont om plats i svängarna. Mycket fin tjej! Sedan red vi två studs-kryss och ett galoppsprång till en liten oxer. Ina bara flög över! Som sista delövning hade vi en hinderserie på andra långsidan med bom, räcke, bom, räcke, bom, räcke. Ina fick nästan ta i lite där mellan hindrerna vilket visade att hon hade kommit fint tillbaka istället för att rusa på för fort.

Till sist satte vi ihop allt till en bana och Maria höjde upp alla hindrerna till mig och Ina :) Vi ville ju inte rida några monsterhöjder idag såklart, men oxern blev på cirka 90 cm och så även räckena. Ina var klockren och lyssnade helt underbart! Hon fullkomligen svävade sig igenom studs-oxer-serien utan att öka, minska eller tveka.

Det var bra att få hoppa för tränare igen då jag behöver bli påmind om mitt överliv över hindren. Jag är väldigt snabb att följa hästen i sin språngkurva, och ibland följer jag efter lite föör bra och måste tänka på att räta upp mig över hindren.

Det var knappt någon på marken när vi red, så fick inga bilder. Däremot tog jag några sötbilder på Ina när vi kom in i stallet igen, gullhästen!


JW-padden

Finaste ögonen!

Nu blir det sängen äntligen, godnatt godnatt!!

1 kommentar:

  1. Sån söting! Fin i den röda färgen!

    Men varför har du aldrig någon frågestund på din blogg?

    SvaraRadera