lördag 2 mars 2013

Dreggel = nöjd häst!

Idag hade jag både morgonfodringen och lunchfodringen, så jag hade massa "dötid" därimellan. Tog vara på den med att sopa stallet som om jag skulle dammsugit det, städat, putsat och fixat massa andra smågrejer som man inte hinner annars.

Självklart använde jag också tiden till att rida Ina :) Hon fick gå ut med Aida på morgonen för att bli nöjd och lugn. Skulle jag låta henne stå kvar i boxen, ta ut de andra hästarna och sedan rida på en gång skulle hon stå och gnägga i boxen och vara jätteorolig. Förmodligen skulle inte ridturen bli så lyckad heller med en orolig häst... Det gäller att känna sin häst väl in i minsta detalj!

Själva ridpasset idag bestod av låånga galoppsträckor i snön i högt tempo. Väldigt härligt och Ina toknjöt verkligen! Hon frustade så där gulligt "ponnyaktigt" som bara hon kan, i varje galoppsprång ;) Vi avslutade med några samlade volter med byten, rena och lugna.

Vi var bara ute någon halvtimme (inkluderat fram- och avskritt) men hon var ändå helt nedkladdad av dreggel på benen och bringan = GLAD häst och bra arbete!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar