måndag 4 mars 2013

Vårens färger

Nu börjar man få mer och mer vårkänslor, helt underbart! Ina hade sitt gröngula dressyrschabrak och jag red i mina vårgröna strumpor, så vi försöker "intala oss" att det är vår på riktigt nu ;)


Vi red ett ordentligt dressyrpass idag på kandaret. Ett bra pass med massor av småkonflikter som jag löste. Lite tillbaka i "spett genom hästen"-stadiet i högervarvet igen vilket var svårt att lösa. Hon kunde verkligen inte slappna av :( Så till slut testade jag en ny idé jag hade. Problemet är att Ina tror att hon ska göra världens jobbigaste arbete om hon ställer åt höger med böjd båge i halsen och slappnar av. Så nu lutade jag mig mycket framåt (låg nästan helt på Inas hals) och hängde ner med högerhanden så långt ner och åt höger jag nådde. Ina fick då hjälp att hitta vilket håll hon skulle vinkla halsen åt (framåt, neråt med högerställning) och det blev en hjälp som om hon vore inspänd på en longervolt. Det var en chansning, men det fungerade då hela hästen släppte högersidan! Jag gick över till trav och red lätt, fortfarande framåtböjd hängandes ovanpå halsen, och hon var fortfarande avspänd åt höger :D!! Det var nog inget vackert knep att titta på med tanke på den framåtstupa sitsen ;) men det var effektivt, för Ina reagerade som om att hon sa "Jaha, var det så här du ville att jag skulle gå, varför sa du inte det??"

Så nu ska jag nog börja med det här "knepet" på en gång efter att hon är uppvärmd så vi kan starta träningen med en mjuk och medgörlig häst och inte bara avsluta den så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar