onsdag 13 mars 2013

Nu har jag en mankhöjd på Ina x)

Hoppträningen igår gick som sagt super! Ina kändes fantastiskt fin och mjuk. Otrolig skillnad på högersidan nu då hon SJÄLV väljer att ställa och jobba, helt makalöst!

Vi hoppade flera olika övningar med olika galoppsprång emellan, grind och som sistaövning satte vi ihop allt till en bana. Maria höjde upp en hel del till mig och Ina, så först trodde jag att hon hade misstagit sig om att det var någon annan som skulle hoppa, men när hon frågade "Är du redo Emilie?", ja, då var de bara att sätta igång. Jag hann snegla mot sista hindret på banan som var en stor fet 1.10-oxer, men tänkte att om Maria tror att vi klarar banan så kan vi säkert det :)! Ina hade ju varit väldigt "lycklig" under hela träningen men ändå kommit ihop bra och gjorde som jag sa, så vi hade alla förutsättningar att klara banan bra. Anledningen till min tveksamhet vad pga att detta skulle bli första gången Ina hoppade lite högre samt bana igen sedan olyckan. Men jag behövde inte känna mig tveksam längre efter första linjen som hon hoppade perfekt och lyhört. Resten av banan gick lika bra. Hon tvekade något mot sista stora oxern, kändes som hon frågade mig om jag verkligen styrde på rätt hinder nu haha :) Och när jag satt till och förtydligade inramningen fanns ingen tvekan utan det blev ett stort fint språng över oxern!
Jag var helt lycklig i kroppen, min fina fina duktiga dressyrhäst ;) Ina själv vet ofta Själv när hon gjort något bra, så efter att ha klarat banan galant och fick massa beröm så körde hon några varv som ärevarv och stajlade så mycket hon kunde, sötnosen! Så, takterna sitter i :)

Idag fick hon en välförtjänt lugn skrittur. När vi kom tillbaka så mätte jag hennes mankhöjd med en speciell måttstock. Jag har alltid hävdat att hon inte kan vara över 160 cm och folk säger då att hon mååste vara högre eftersom hon ser så stor och ståtlig ut när jag rider henne... Gissa hur hög hon var då? 159 cm :D Så himla gulligt!!! Min lilla ponny ;) Tur att hon ser större ut som sagt haha. Och jag som ändå är 177 cm är helt lagom size på henne. Perfektion att ha en liten häst som är "flyttbar" men som har stora gångarter och som bär upp sig så hon ser 1dm högre ut vid ridning ;)

Då är det bara att vänta på att en kategori E-häst skapas som tävlingsindelning ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar