fredag 21 maj 2010

"Efter-rapporter"

Hm.. Inte varit duktig på att blogga, men det har varit så himla mycket :/ Men nu kan jag efterskriva lite!

I onsdags så började dagen med en Uffeträning på Lola. Det var superkul då jag inte ridit henne på en månad ca (mest p.g.a. skolan...)! Hon var iaf jätteduktig och superfin! Valde att rida större delen av passet på ett snäpp längre tyglar än vad jag brukar så att hon inte skulle sätta en krycka mellan oss. Tyckte det fungerade bra genom hela passet och mot slutet kunde jag korta upp henne till tävlingsform (msv-form) och ingen krycka kom :) Vi jobbade med ö.g, skolor med mjuka ö.g mellan sluta-->öppna längs långsidorna i både traven och galoppen. Hon blev riktigt mjuk av den övningen! Sedan red vi förvända bågar med till en början enkla byten till ny förvänd och ny båge. Det viktiga här var att vi gjorde det enkla bytet direkt efter väggen och fattade den nya förvända innan medellinjen. Annars blir det onödigt svårt för hästen och inte minst ryttaren... Sedan gjorde vi rena galoppombyten istället. Så vi kom i fövänd, svängde in på en serpentinbåge, direkt efter väggen ställa om, galoppombyte till ny förvänd, rider båge,ställer om, byte o.s.v. Lola gjorde denna övning superbra! Hon verkade tycka den var kul också :) Vi avslutade med lite ökningar och det var här som jag kunde ta upp formen med högre nackposition. Samlade traven med "passage-tänk" inför ökningarna så hon skulle ha något att öka från. Taktmässig var hon med tryck i sig. Duktig dam! Om hon inte åker på ridledarutbildningen i sommar så kommer vi åka till Håbo lördag 19 juni och rida en MsvB:3a.

Sedan åkte jag till Västeråker och red ett dressyrpass på Majlis. Nu hade jag inte ridit henne sedan tävlingen, men jag hoppades ändå på att hopptävlingen skulle gjort gott för hennes huvud, och det hade det verkligen! Red i dressyrsadeln idag för första gången sen jag valde bort den då jag påverkade "för mkt" med mina långa ben. Så för att inte pressa henne när hon tyckte det var jobbigt så la jag upp benen i hoppläder i hoppsadeln istället :) Men nu har det verkligen släppt! Hon var så mjuk, fin och sammarbetsvillig! Allt fungerade, ö.g, ställningen, traven, galoppen i BÅDA sidorna (!), sidvärtes, öppnor. Hon kändes så mjuk i galopperna att jag testade att rida över ridbanan i en förvänd sväng i båda varven och jäklar vad stadig hon var i sin förvända! Det kommer hon inte ha några problem med sedan :) Red inte längre än 15-20 min pga värmen och för att inte göra det föör jobbigt för henne när hon nu var så fin och sammarbetsvillig.

Efter det red jag Ina tillsammans med Catrine+Connie på åkern bakom kyrkan, ett varv i galopp. Denna gång slapp vi älgbesök vilket vi uppskattade! Hon var inte trött efter, men lika svettig som en boxare efter 3 ronder... Så himla kvavt ute, och ändå så kom det inget regn...

När jag kom hem hade jag finfin träningsvärk i hela kroppen, wonder why..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar