måndag 10 maj 2010

Höjdrekord för Ina =)

Både fredag och lördag red jag ut barbacka på Ina, lördagen med en hel del trav. Nu känns återhämtningen från equiterapeuten färdig då fröken är extremt pigg och sprallig ;)

Igår (söndag) red jag först på Majlis. Ulrika och Catrine plockade fram ett räcke i mitten + en 2-kombination med 7m mellan. Under framridningen kändes hon lite seg och trögtänkt, men hon blev kvickare ju längre passet gick. Hoppade fram på räcket ett antal gånger (lågt) bara för att få henne att lyssna + kvicka i hovarna. Sen red vi kombinationen i båda varven. La upp en oxer som andrahinder och kryss som första. Vi höjde upp mot slutet till lite över 1m i bakkant och Majlis hoppade väldigt, väldigt bra! Lite svårt att få med hela henne genom kurvan innan, men själva hindrerna hoppade hon väldigt klokt, även en gång när jag inte var med alls. Så hon känns väldigt sjysst nu, för hur knasigt vi än kommer så hoppar hon och löser situationen så länge jag håller om henne. Enligt Ulrika har hon stannat vid sådana tillfällen förut då det blev lite högre, men hon kanske har mognat mer nu och blivit starkare så hon känner att hon kan :)

När jag skrittade av gick Catrine och Ulrika och hämtade Ina+Connie från hagen, så red jag och Catrine (från början) lite dressyr+markarbete över travbommar. Ina var smått galen med rätt mkt överskottsenergi så hon var rätt dryg i början. Sen när Ulrika ändrade till galoppbommar och undrade vilket avstånd det skulle vara, så svarade jag att "det är samma avstånd som när man hoppar studs i galopp, alltså runt 3-3,5m." När jag sedan kom på galoppbommarna var det som att Ina hade hört vad jag sagt, för hon hade så mkt krut och glädje i sig att hon fullkomligen HOPPADE över galoppbommarna och gjorde sin alldeles egna studshoppövning :) Man kunde inte göra annat än att skratta ;D Sen la vi upp första och sista bommarna ur serien till ett räcke och ett kryss (kryss, bom, räcke) till studs/2-komb. m galoppbom i mitten. Detta gjorde både Ina och Connie fantastiskt bra och mjukt så vi höjde upp gång på gång, tillslut låg det på 1.10m själva räcket, och Ina hoppade som en gud! Även Catrine gav sig på alla hinder vi hoppade idag, då Connie var jättemjuk, lugn och fin, så hon vågade utan problem lita på henne nu. Så mjukt det såg ut! Sen la vi upp oxerbom och hoppade en 1.10-oxer som andrahinder, båda flög över även den! Ina har aldrig förr hoppat 1.10m med ryttare!
Sedan ville Catrine se hur Connie såg ut när hon hoppade så bra, så vi switchade hästar som vi gör mellanåt och jag tog några språng på Connie medan Catrine fick känna lite på Ina. Hon tyckte Ina hade utvecklats enormt mkt sen sist hon satt på henne (oktober tror jag) och sånt är så kul att få höra! Jag rider henne ju nästan varje dag, så jag mäker inte de stora skillnaderna lika lätt. Connie hoppade iaf hur bra som helst med ryggaktivitet så man fick vara snabb och generös med e.g. Så skönt att bara behöva lägga henne rätt på första hindret och sen bara kunna mjukna!

Ina t.v och Connie t.h, löshoppning-09


Nästa gång vi hoppar hemma ska jag fixa en filmare, himla synd att jag inte har någon från detta pass, då alla hästarna hoppade fantastiskt! Men det kanske inte var sista gången de hoppade bra ;)

Just nu sitter jag på föreläsning, gjort det sen 10 imorse, snart klar... Jobbat med bilderna under tiden. Första två timmarna var svåra att jobba, då läraren hela tiden vandrade fram och tillbaka längs bänkraderna. Så jag fick snabbt ta upp ett "plugg-fönster" på datorn varje gång han gick förbi, så att det iaf såg ut som att jag var väldigt aktiv på det han berättade om.... När jag kommer hem ska jag åka och rida Majlis+Ina. Skönt å få rensa huvudet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar