torsdag 6 maj 2010

Uppdatering

Som jag skrev i inlägget innan så är även LC-bilderna nu klara. Det tog sitt lilla tag att få de färdiga då det var exakt 400 bilder från den klassen att gå igenom... Nu är det bara lagklassen kvar!

Igår kom då iaf Equiterapeuten ut till stallet. Jessica hade sagt att han var en väldans tidsoptimist, så vi väntade inte honom förrän tidigast 18.30. Döm om vår förvåning när han anlände 17.45... Då hade jag precis hunnit rida Ina på banan (som f.ö. var mkt stel i höger, men släppte till sist och gick asbra!) men inte Majlis som jag tänkt... Nåväl, då fick hon en extra vilodag efter hoppningen i tisdags istället. Hon såg inte så ledsen ut för det ;) Equiterapeuten gjorde i stort sett likadant på alla 5 hästarna som skulle kollas. Först kändes de igenom och sedan fick de 4 st ackupunkturnålar istuckna i kroppen. Ina fattade nog inte riktigt vad det var frågan om, för hon är jätterädd för sputor eg, men nu reagerade hon inte ens :) Om Ina sa han att hennes högerhov i fram var helt sne. Blev lite förvånad när han sa det eftersom jag aldrig sett det, men när jag ställde mig framför henne så syntes det jättetydligt hur innersidan av framhoven sluttade inåt. Förmodligen är det en stor bidragande orsak till varför Ina tycker det är jobbigt att ställa i högervarvet, hon får liksom inte med hela kroppen... Blir en felbelastning helt enkelt. Det kommer hovslagaren få göra något åt! Tydligen så var det pga det frambenet som vänster bakben var stelt. Hon hade även lite spänningar runt länden, förmodligen kommer det av alla 5 åren av fölarbete. Till sist lite spändhet mot slutet av halsen, nära bogbladen. Där hade hon tydligen varit spänd väldigt länge (säkert sen hon var liten) då det kändes på ett speciellt sätt. Så efter att hästarna stått en stund vardera med nålarna i sig så togs de ut en och en i gången igen för lite "nackknäckning" bla ;)

Resultat: Jag ska börja stretcha Inas framben åt ett håll varje dag. Närmsta två dagarna blir det promenad ca 30 min åt gången och efter det lugn ridning i några dagar. Idag var vi ute och gick i kvällsolen mot ängarna. Stannade lite så hon fick mumsa på gräset med. Mys!

Majlis var mest stel över ryggen, men han poängterade att hon hade väldigt fina ben! De är grova vill jag lova :)

Kom på att jag inte skrivit om detta ännu. Den 15 maj ska Ina tävla sin första hopptävling i Gimo! Och häromdagen undrade Ulrika om jag kunde tänka mig att tävla Majlis den tävlingen med, så nu blir det dubbelhäst i både 80 CL och 90 bed A!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar