måndag 10 maj 2010

Nu jäklar :)

Blev en jättemysig kväll i stallet. De släppte oss ju aldrig från föreläsningen, så jag kom iväg jättesent, hann precis till tiden jag hade sagt till Ulrika. Majlis var precis färdig när jag kom fram, vadå lyxtillvaro?? Guld värt är det iaf! Sen ett litet dressyrpass på banan. Redan från början kändes hon mjuk och självbärig, vilket blir bättre hela tiden! Sen när jag skulle göra första galoppfattningen så surnade damen ihop totalt, slängde bak öronen, ner m ryggen och tryckte ihop sig "uppåt" allt vad hon kunde :P Även fast man skrattar åt det så måste jag ju göra nåt på en gång i samma sekund för att hon ska skärpa sig, så jag smackade, lättade och petade på med spöet och liksom "viftade" med tyglarna för att få reaktion. Det fungerade. Hon såg lite småbutter ut för att jag inte lät henne slippa haha. Gjorde då en ny fattning vilket hon gjorde riktigt bra! Galoppen kändes bra idag genom hela passet! Mjuk och inte alls lika motsträvig som hon lätt kan vara. Hon gjorde även en hel del skrittfattningar riktigt bra (inte kvar i formen, men kvick i fötterna var hon, vill inte kräva mer än så just nu). Mkt travjobb också med många sidvärtes från kortsidaorna. De har hon börjat acceptera bra nu och har blivit starkare i, så nu flyttar hon mjukt utan att gå emot det minsta!

När Majlis var klar så tog jag ut Ina ensam på en "ös-tur" runt några ängar. Mkt trav- och galoppjobb, men i galoppen fick hon ösa på i det tempot hon ville, bara hon var mjuk hela tiden i munnen. Riktigt fin! Sen var sötisen så duktig att gå förbi alla läskiga saker som bäcken, traktorn, husen mm. Hon har mognat mycket i huvudet senaste tiden! Min lilla tjej börjar bli stor =)

Jag kan inte förklara eg. hur tacksam jag är för att få chansen att få rida och utbilda så himla fina hästar! Tror jag aldrig haft varken två så bra hästar resp. hästägare förr faktiskt :) Det känns som att allt bara fungerar så bra, både samarbetet och hästarnas träning och utveckling! Nästan så att jag känner att jag kanske vaknar upp ur den här drömmen snart, men isåfall har jag sovit länge ;)

Sitter och jobbar på lite tävlingsplaneringar... för BÅDA hästarna :D Mer om det kommer i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar