söndag 16 maj 2010

Hopptävlingen med filmer!

Nu är filmerna klara + att jag fått 2 jättefina bilder på Majlis från Amanda Engman. De tackar jag för!




Igår (lördag 15 maj) var alltså jag iväg till Gimo med Ina, Majlis, Catrine och Ulrika för att hopptävla! Detta skulle bli Inas första hopptävling i livet. Hon har ju ganska nyligen "lärt sig" att hoppa och vi kom på när jag gick banan, att fröken i fråga aldrig ens hoppat en hel bana. Majlis fyllde 5 år för några dagar sedan och hon hade aldrig tävlat någon gång i hennes liv. Så denna tävling blev det mycket debut i med låga krav och mål från min och ägarnas sida. Vi åkte mest för att skaffa rutin och "testa på" :)

Gick upp strax innan kl 5 på morgonen och då hade det precis slutat regna som tur var. Dagen skulle visa sig bli varm... Solsken hela tiden och mellan 20-25 grader i skuggan. Lite varmt att tävla i (man är ju ovan...) men det var skönt med solen ändå :)

80 cm, Clear Round-
Jag red Ina först av hästarna i denna klass. Hon tyckte allt var spännande, men hon var inte alls lika tittig som jag trodde hon skulle vara. Dock så hade hon koll på allt utom hindren till en början, då hon knappt ens såg ettan när jag styrde på.. Liten tillsägelse och så hoppade hon. Sen till tvåan (som var blå, hon hatar blåa bommar..) så tittade hon till och förstod inte riktigt att hon skulle hoppa. Men efter det så var det som en glödlampa tändes ovaför skallen på henne. Helt plötsligt så fattade hon vad hon skulle göra och hoppade resten av banan utan problem felfritt. Jag ville dock försöka få en lika bra känsla genom hela banan, så vi red omstart och då gick hon felfritt! Duktiga lilla häst!
Sen var det bara att hoppa av Ina, kuta in och dricka vatten så att jag inte skulle svimma, och sedan upp på Majlis som stod och väntade bredvid banan med Ulrika :) Inne på framhoppningen gick hon supermegabra verkligen! Så mjuk, fin och rund! Väl inne på banan så reagerade hon lite som Ina, såg allt utom hindrena... Och i och med att hon var lite upptagen med att hålla koll på omgivningen blev hon väldigt seg, både i kroppen och i reaktionerna och jag fick verkligen inte fram henne! Det hade inte hjälpt heller att ställa sig upp, då blir hon bara lång, flamsig och omjölig att styra åt vänster... Fick 2 stopp på ettan, sedan ett jättesprång över det, fortsatte, sen ett stopp på tvåan. Men efter att hon kom över första kändes det som att hon började komma igång, så vi red självklart omstarten. Och jag hade rätt, nu hade hon verkligen kommit igång och började fokusera, vilket gav ett felfritt resultat! Såå duktig!!

90 cm bed. A-
Här startade jag Majlis först (nära 80-starten). Nu kändes hon ngt trött men jag fick igång en helt annan galopp från början (nu var jag ju beredd) och fick kämpa mig runt ;) Vi kom lite nära två gånger och fick med de bommarna ner + ett stopp på en bred och stor oxer som stod direkt efter ett jättedjupt (underlaget) hörn där hon tappade galoppen. Men vi kom på igen och oj vad hon hoppade då :) Inte lätt att vara ung och storgalopperad på den banan. Så i mål med 12 fel. Vi var supermeganöjda med henne då hon absolut presterat bättre än vad vi kunnat drömma om, för hon kändes riktigt bra rundan igenom!
Ina hade hunnit ladda batterierna då det var ett tag sen hon startade innan. Pigg och galen på framhoppningen, men lugnade sig och kändes riktigt fin! Jag hade målet att komma i mål med henne. Ville inte ha för stora förhoppningar eftersom det var rätt högt om man jämför med det hon hoppat innan. Men jag hoppades ändå på att hon skulle komma ihåg förra rundan och det flytet hon hade då. Och det gjorde hon! Jäklar vilken klocka hon var! Lyssnade så bra och ibland fick hon t.o.m. klura ut själv hur hon skulle lösa saker. Resultatet blev en helt felfri runda och Inas första hopprosett blev bärgad! Längesen jag var så stolt!!

Vi alla 3 var väldigt nöjda, glada och stolta över våra fiiina hästar som presterade så ypperligt bra! Jag har ju redan planerat in lite hopptävlingar med Majlis, men nu kommer jag ju även att få börja stoppa in hopptävlingar med Ina när hon blivit så här duktig! Dessutom verkar hon tycka att hopptävlingar är jätteroliga, då hon på kvällen tydligen var helt glatt uppspelt i boxen som ett barn som varit på tivoli och inte kan sova... Söthäst, trodde hon skulle vara trött ja.

Här kommer filmerna:

INA




MAJLIS








1 kommentar:

  1. Ja, det blev några stopp inne på banan, men rutin skaffade dom sig allt! och nu tog er ju runt tillslut :)

    SvaraRadera