tisdag 4 maj 2010

Senaste dagarna

Måste uppdatera lite om hästarna med. Ina fick vila fredag-lördag. Söndag-måndag red vi ut barbacka, första gången med Jessica (trav+galoppinslag) och andra dan med Catrine, A-K och Annika. Jättemysigt var det verkligen, och Ina tycker det är så roligt att bli riden barbacka! När vi kom tillbaka på måndagen så tog jag och Ina en egen repa på grässtigarna mellan åkrarna nära stallet, två galoppsträckor, så mysigt!
Igår red jag även Majlis innan uteritten. Henne hade jag inte ridit sen förra veckan då vi hade ett 3-dagarspass. Då var hon rätt stark vilket gav mjuknande arbete, men nu kändes hon superfin och som att hon smält de där tre dagarna och tagit åt sig. För nu var hon mjukare, både i kropp och sidorna. Sen har hon blivit mer självbärig, nu måste inte jag bära runt henne hela tiden ;) Börjar även slappna av i sidvärtes och öppnorna fungerade mkt bättre! Det går framåt =) Ulrika kom med ett jätteroligt förslag, men det tänker jag skriva om imorgon istället.

Idag arrangerade vi (4st) ihop ett hoppgäng som hoppade lite tillsammans på banan. Ina var pigg och fräsch. Dock fokuserade hon lite ibland för mkt på att jag inte skulle sätta henne för mkt, vilket jag inte gjorde utan drev på. Så lite drygmaja mellanåt, men sen riktigt fin! Travbommar till miniräcke. Då tog hon inte i riktigt så vi fick höja lite. Sen emellan hoppade jag på en 8-volt och i den övningen är hon smidig som en katt! Hon har verkligen lärt sig hur man ska byta galopp i luften =) Sen ville jag ha fram ett räcke på långsidan som man kunde komma på, utan några andra hinder med. Hon hoppade fint på det, så då höjde vi upp till 90 cm tillslut, för jag ville att hon skulle vara lika fokuserad när det blir lite högre. Först så ville hon mest köra med fart istället för teknik, men efter några språng fick hon kläm på vad jag ville och jäklar vilken studs det blev i hovarna :) Jätteduktig var hon! Avslutade efter att ha fått ett superbra språng!

Idag har vi även gjort lite boxbyten i stallet. Berry fick flytta t Inas box som står ensam, Ina till Majlis box och Majlis till Berrys box. Allt detta bara för att Berry sparkade mkt i boxväggen till sin ponnygranne. Och en hel box är att föredra så då möblerade vi om lite. Försökte få loss Inas mineralsaltsten, men den satt gjuten... får nog köpa en ny isället.

Imorgon kommer en equiterapeut till stallet och då ska Ina kollas igenom från topp till tå! Skönt att få henne genomundersökt så att hon inte har några problem i kroppen som hon inte visar mig =)

Åter till bilderna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar