onsdag 22 september 2010

Uffeträning

Idag har det varit effektiva dagen med stort E! Gick upp tidigt och började skriva på fler arbetsansökningar. Sedan iväg till Ina som fick sin vilodag idag. En hel soldag i hagen var nog minsann inte fel!

Efter det iväg till UPK för att träna Lola för Uffe. Första träningen i nya stövlarna! De var fortfarande helt underbara och gav perfekt stöd (de är alltså inte BARA otroligt snygga :D ) Jag fick en kommentar om stövlarna när jag la ut första bilden på dem att jag gärna kunde lägga ut fler bilder på dem, så det kanske blir en liten Petrie-visning snart här i bloggen!


Lektionshästarna kom in lite sent idag (blir så ibland, inte någons "fel") och Lola är OMÖJLIG att fånga i hagen... Så jag fick vackert vänta på fröken fuxs entré vid stalldörren... kl 11.55 (lektionen börjar 12.00)... Så det blev gasen i botten kan man ju lugnt säga! Tuuuur att Lola är en dam och inte rullar sig! Blank i pälsen och typ nykammad i manen kom hon in, så på med grejerna.
I uppvärmningen idag red vi på 2 större volter olika varv trav och galopp, byte av varv självmant. Tagen bakdel vid vändningspunkterna av volterna och försöka få bäriga hästar utan att hålla för mkt i armarna. Att träna för Uffe kräver sin taktik ibland, och idag körde jag taktik:
"Lyssna på vad de andra får skäll för och göra det Uffe säger åt dem"
...vilket fungerade! Jag fick nämligen inte en enda kommentar under uppvärmningen, och det mina vänner är POSITIVT! Haha ;)
Sen var det mycket fokus på skolorna idag, fortfarande utan armar som håller hästens balans. I början gick det riktigt dåligt eftersom Lola tyckte att hon antigen kunde rusa på som en tok m munnen högre än nacken, eller inte visa några skolor alls... Försökte göra allt Uffe sa, men det hände inget positivt. Han sa att jag gjorde allt rätt, men det blev ändå fel. Då vart jag lite sur på fröken och la till dr.pisken på rumpan. Reaktionen blev ett grisliknande "grymt" och sen släppte allt. Då gjorde hon plötsligt ALLT RÄTT! Så det som krävdes där var tydligen att säga åt på skarpen en gång, sen var den stoiga attityden borta ;) Sen blev skolorna jättefina!
Efter det, galoppjobb med enkla- resp. byten i språnget. Koncentrerade oss mest på enkla, då prinsessan hade åsikter... Men Uffe gav mig så mkt bra tips att allt blev rätt och hon svarade rätt, men hon tyckte det var vääldigt jobbigt, så lite protester. Men en sak i taget, hon svarade rätt, så jag ska bara fortsätta göra likadant! Lite travökningar på slutet där hon hade fin takt!


Fröken Fux är inte alltid en lugn dressyrdam, hon har sina vilda sidor med...
Lånat bilden av Ulrika Pernler som fotograferat!


När jag kom hem var det duschen, sen ut på en "uppsala-turné" ;) Har åkt runt och lämnat in diverse ansökningar personligen till olika ställen. Hoppas hoppas...

Ikväll fick jag ett intressant telefonsamtal. Jag hoppas att jag kan få skriva om det imorgon. Ni måste lova att hålla tummarna för mig så länge iaf så berättar jag så snart jag kan här på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar