tisdag 13 april 2010

Fullständig rapport + gårdagen

Äntligen kan jag slå mig ner vid datorn i lugn och ro. Just nu sitter jag i BH och mjukisbyxor på altanen och STEKER! Jäklar vad solen ligger på! Känns som sommar :) Idag blev det även premiär för sommarskorna! Det är ett riktigt vårtecken när man kan gå i sådana öppna skor utan strumpor, utan att frysa!

Igår iaf så tänkte jag rida Ina på banan. Hon hade dock tappat en framsko i hagen (lervällingen) men jag tänkte att jag kunde testa att rida på banan ändå, där det är mjuk. Det har gått bra tidigare tillfällen, men nu kändes det som att hon ömmade lite i hoven och ville inte använda den fullt ut, så det var bara att sitta av. Kan tillägga att hovisen kom lite senare och slog på en ny sko+helsula, så idag ska jag rida ut! Under tiden som jag var på banan så hade Ulrika börjat fixa Majlis, så det blev bra timing att rida henne på en gång :) Jobbade nästan bara med ö.g. mellan skritt och trav fortfarande, sen även att hon ska mjukna och slappna av. Hon är väldigt snäll den damen, inte alls stoig, men otroligt envis! Tur att jag också är envis då ;) Hon blev iaf mjukare och lättare i munnen mot slutet, kunde flytta sig sidvärtes utan att käfta emot i munnen, gå kvar i formen i ö.g. Såg lite trötter ut när jag satt av och skrittade av henne :)

Tävlingsrapporten sen då.
Jag hade tänkt att kunna publicera filmerna nu, men när jag skulle fixa dem så hade jag tydligen bara laddat in lagklassen och kameran var i stallet... Får fixa ikväll med det istället. Har väl eg. inte så jättemcket att tillägga på det jag redan skrivit. Inför första klassen var han jättepigg och busig, bockade rätt mycket på framhoppningen. Dock lugnade han sig rätt snällt ändå. På banan var han pigg och alert, 0 fel i grunden. Första i omhoppningen gjorde jag en chansning och svängde innanför blocket mot den lite bredare oxern, men han flög över och det var bara att fortsätta! Vi fick till en helt ok sväng till nästa räcken, men med en liten touch i och bommen föll.. Drog ner lite på svängarna då och hoppade nästa som var insprånget till en linje. Sista, linjen ut var en oxer och jag fick inte igenom mina halvhalter utan han studsade lite istället och då fick vi ett missförstånd om själva språnget som res. i ett stopp. Hoppade snällt sen. Dock ute ur ridhuset märkte jag hur trött han hade blivit...

Lunch i transporten och vila inför lagklassen. Hur det gick för alla i laget har jag skickat in en rapport om till www.uppsalaponnyklubb.se under "nyheter". Jag red fram kort och hoppade endast två språng för att spara hans krut som jag märkte var på låg nivå.. Inne på banan taggade han lite igen, men efter första hindret var han TRÖTT! Gårdagens maraton hade börjat sätta sina spår och vid hinder nr 5 som var en bred oxer, ville jag lägga honom precis rätt. För långt ifrån skulle han aldrig orka i detta läge. Vi låg bra eg. men Kalle stannade ändå (kändes som att det berodde på trötthet) Hade jag gasat på honom mer hade vi kommit helt fel och förmodligen kraschat istället. Men la en volt iaf, smackade igång lite och hoppade resten av banan felfritt. Dock fick jag "släpa" runt honom stackarn, med noll krut i tassarna kvar... Vårt lag slutade på 4 fel och vi hamnade på en 5:e-plats av 15 startande lag. Nästa gång siktar vi högre! Kalle var trött men nöjd att få komma hem till boxen igen :)

Just det! Ormen och Sara var ju med i unghästklassen i 90 cm (debuten) och de red FELFRITT!! Kom precis när de startat =( Men passade på att ta några rosettbilder! Kan ju meddela att Ormen hade växt 2 m till sen sist jag såg honom...

Ormis snart 4 år!


Hoppfilmerna från tävlingen kommer ikväll!! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar