onsdag 21 april 2010

Heldag, men tur med vädret!

Igår glömde jag skriva att jag var iväg på step/styrkapasset på friskis direkt efter stallet. Var flera veckor sedan jag var där, framförallt pga min förkylning... Det märktes att jag haft ett uppehåll, för idag har jag väldigt mkt träningsvärk i muskelfästena... Men ändå bra att komma igång igen =)

Idag var det träning för Uffe med Ina som stod på schemat. Hon var lite svårflörtad när jag skulle ta in henne från hagen, så jag var tvungen att ta in Connie innan jag fick tag i henne... Nästa gång får Ina gå ut i äppelhagen samma morgon som vi ska iväg, där blir hon enklare att fånga...

Träningen gick väldigt bra och var oerhört nyttig! Först jobbade vi med ö.g. och Ina gjorde alla väldigt fina! Jag var noga med ställningen idag redan från början, att hon skulle ha bibehållen ställning i allt hon gör, speciellt i gångartsbytena. Sedan blev mestadels av arbetet inriktat mot sidvärtesövningar. Först vanliga flyttningar in t. kvartslinjen och tillbaka till väggen igen. Ina blir ju rätt istadig i flyttningarna eftersom hon tycker de är så jobbiga och är ju faktiskt inte helt färdigutb. i dem, så hon använder mina armar att "lägga" sig i och det blir som en pinne genom kroppen som springer iväg... Men nu skulle jag ta ner innerhanden mot mitt innerknä och släppa i ytter, för att inte krycka fast henne (på en volt innan). Det hjälpte verkligen, för sen när själva förflyttningen i sidled kom, var hon mkt mjukare och följsammare! Sedan fick jag jobba henne i skänkelvikning på spåret med huvudet mot sargen. I början tyckte hon det var konstigt, sen bara jobbigt ;) Men hon fick till några vändor med jättefin förflyttning! På slutet fick jag "släppa" tyglarna och bara rida med superdjup sits på henne medan hon jobbade sig jättedjupt ner med avslappnad rygg. Ö.g. mellan trav och galopp utan att ändra sitsen eller handen. Uffe sa t.o.m. att han vart förvånad över hur bra det gick att länga ut henne, positivt! Sedan la vi ner och avslutade. Denna lektion kändes verkligen som att den tog, både hos Ina och hos mig!

Hemma sen efter massa pyssel och stök så hämtade jag in Majlis. Nu hade det börjat droppa lite från himlen, men det var knappt duggregn, så jag klagar inte =) Ulrika måste ha varit i stallet medan jag var iväg med Ina, för när jag kom hem hade hon fixat allt redan + att Majlis hade fått en sko på sin tomma fossing :) Vi jobbade lite lätt på banan iaf, detta var ju dag tre i rad, så ville inte pressa henne för mkt. Fin och mjuk har hon blivit iaf!! Testade lite öppnor med henne på långsidorna, då vart jag inte populär... Men hon fick gå några gånger både i skritt och i trav, båda varven och det gick helt ok! Stundvis kunde hon slappna av och fick till en fin böj i kroppen!

Precis när jag satt mig i bilen och skulle köra hem vid 15-tiden, så började det kräkschnööa! Det kallar jag tur med vädret =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar