måndag 19 april 2010

Tävlingsrapport + dagens ridpass

Idag red jag+Ina och Catrine+Connie ut på en tur i finvädret. Pigga hästar trots att de tävlade igår (dock bara en klass var) så en hel del trav och galopp vilket uppskattades!

Sedan red jag Majlis på banan ca 30 min. Jag ska rida henne nu mån-ons så det blir perfekt att få fortsätta i 3 dagar i streck! Hon har tappat en framsko också så det är bra att hon inte rids ut med en "öppen" fossing. Idag kändes hon jättefin! Jag märkte verkligen att vi började där vi slutade sist! Hon var fin i traven och ö.g. T.o.m. galoppen var bra redan från början! Det tar sig =)


Tävlingen i söndags ska jag rapportera lite från med tänkte jag. Det blev en HELDAG. Jag gick upp kl 5, vid 6 var jag i stallet och knoppade upp flätorna i Inas man + packade lite grejer. 7.15 åkte vi och kom fram till Jälla strax innan 8. Jag hade startnr. 8, alltså ca en timme efter första start som var just kl 8. Red fram precis lagom länge denna gång tyckte jag. Ina var först väldigt fokuserad på att hålla reda på Connie som stod i transporten och tittade på... Men efter ett litet tag började hon ändå lyssna och jag kunde fortsätta att "rida" henne. Inne i ridhuset var hon ensam ett bra tag men det verkade inte bekymra henne faktiskt. Lite spänd som vanligt och jag märkte att hon gick och tänkte på Connie under programmet, men hon lyssnade ändå bra och gjorde allt jag bad henne om, duktiga lilla häst! Så vi fick jättefina poäng (Trots -2 i avdrag för att jag la volten en bokstav för tidigt. Återigen, att ha 13 program i huvudet är inte bra...)! Många 7:or och 3 st 8:or (en travökning och båda galoppökningarna)! Jag har hela tiden hävdat att Ina borde få bra poäng på just galoppökningarna då hon gör dessa mkt bra, men domarna har inte gett mer än "godkänt" , tills nu. Äntligen en som såg kvalitén i dem :D
Resultat: 217p och 65,8% med bara 3 poäng från placering! Resultatsida

Här är filmen:



Direkt efter min start körde jag hem Ina (hemma kl 10) för att sen åka tillbaka till Jälla och kolla läget i tiden, sen till UPK och fixa Goliath. Jag kom fram till att jag hade ca en timme på mig till fix, så det var bara att bege sig för knoppning, putsning m.m. Han var ju grundbadad sen fredags men han har mkt vitt på kroppen som lätt blir smutsigt... Strax innan 12 åkte vi till Jälla där jag fick se att jag och Ina precis hade hamnat under placeringssträcket.
De startade lagklassen direkt efter prisutdelningen till LB:3an, det uppskattades!! Så jag fick lasta ur ganska snart därpå. Red fram ca 40 min (inklusive skrittpauser) och han kändes jättefin i allt vi gjorde! Lite pigg och tryckig, men ändå bra. Kanske ska lägga till att Goliath inte tävlat på jättelänge och att han inte är i trim för tillfället... Jag red honom en gång i fredags, annars brukar jag inte rida honom utan han var bara "vikarie" för Ina idag :) När det var vår tur kändes det bra. Han blev lite spänd och sprättig när vi kom in på banan, men lugnade sig rätt bra. Travprogrammet + skrittsekvenserna gick bra med en hel del 7:or. Sedan inför galoppfattningen försökte jag samla skritten så att han skulle gå kvar i formen. Dock kände jag hur han började att ladda... Och när fattningen kom, då tog han ett stenhårt tag om bettet, sköt ner ryggen och FOR iväg... Jag har aldrig varit med om liknande faktiskt då jag inte hade något alls i munnen, kunde heller inte göra något åt det. Från att ha gått asbra till att bara dra iväg helt och sluta lyssna totalt :P Tänkte; "Hur sjutton ska jag kunna lägga en 10-metersvolt i den här galoppen??" Men just volterna blev nog bäst av hela galopprogrammet då han samlade sig fint. Sen när de var klara, ja då var det race igen... Så förvända svängen blev ju katastrof då han tryckte på för mkt att han inte orkade gå kvar, så bytte till kors i fram som jag rättade. Andra gjorde jag en sämre, men mer taktisk väg på så då höll han den förvända. Ryggningen till galopp gjorde han bra också halten kan tilläggas. Trots att det kändes som att han gick över tygeln i en stel överform i hela galoppen så såg det som tur var bättre ut än vad det kändes som. Summa blev 61% vilket visade sig var ett bra resultat i dagens startfält. Så poängen är jag nöjd med! Jag var lite "butter" eller kanske besviken är rätt ord, direkt efter ritten, på att jag inte kunde göra bättre ifrån mig galoppen. Men samtidigt kan jag inte ställa några krav på oss i denna start eftersom jag bara suttit på honom en gång inför tävlingen och han är otrimmad... Han var ju glad över att få komma ut och tävla, lite för glad då energin lades på fel ställe men ändå ;)

Alla i laget red över 60% vilket var ett mycket bra och stadigt resultat! Jag+Goliat 61%, Ulrika+Rolle 60%, Linnéa+Moa 64%, Sara+Lola 63% och vi slutade 3:a i dagens lagtävling! Grattis till oss :D

Till finalen får vi se vilken häst jag tar. Ina är ju inte så haj än så länge på öppna och slutor har jag aldrig ridit med henne.. Men vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar