onsdag 14 april 2010

Två träningar och en tappsko

Igår red jag och Jessica ut på en långtur. Superskönt i fina vädret! Dock fick vi en mindre rolig överraskning när Ina hade tappat sin nypåslagna tappsko IGEN! Och hovslagaren hade redan varit där på morgonen till en annan häst, så himla typiskt! Så idag på Uffeträningen red jag Lolan istället. Hade gärna trimmat Ina lite, men går inte att göra så mkt med en ömhovad häst utan sko...
Jag har iaf beslutat att jag bara ska rida LB:3an med Ina på söndag och inte LA:4an (lagklassen). Med tanke på att hon bara gått i en vecka efter ryggen + har tappat skor så jag inte kunnat träna något känns som att jag bara kommer att pressa henne genom ett svårt program som hon fortfarande är under utbildning för... Därför kommer jag att rida Goliath i lagklassen istället! Så jag rider framridningsklassen med Ina, åker hem med henne, sen till UPK och hämtar Goliath :) Det är en plan B men en bra plan tror jag!

Lola iaf. I början idag var hon lite emot i ryggen, krökte ihop sig och tyckte allt var jättejobbigt fast jag bara satt där och ville framåt med mjuka tyglar... Men efter halva lektionen ungefär så blev hon istället jättefin! Red ö.g., sidvärtes, enkla byten, ryggningar och sen MsvB:2an en gång. Efter det jobbade vi bara med enkla byten och byten. Vissa gånger blev det riktigt bra, men i början blev allt knas med de enkla.. Men bytena blev fina och idag var en stor dag, jag fick nämligen EXTRABERÖM! ;D Uffe ger inte beröm i onödan så det kändes bra! Han sa att han var glad över att jag lyckats komma ner så mkt mer i sadeln med sitsen. Lola har ju alltid lyckats skjuta upp mig i en för lätt sits och att jag hamnar i framvikt. Detta har jag jobbat med i 2 år ca... Så det var ju på tiden att det blev bra ;)

Ina har fotfarande bara 3 skor, så hon fick gå i hagen och mysa. Mockade direkt när jag kom till stallet, skönt att ha det klart, för att sen rida Majlis lite på banan. Fortsatte där vi slutade sist, med ö.g. halt, skritt, trav. Det märks att hon börjar bli bättre nu, för idag behövde jag inte jobba nåt alls med att hon skulle gå kvar i formen i ö.g utan gick fint kvar med mjukhet i munnen! Så mycket det i början + lite mer bärighet. Tilläggas ska nog att jag valde att rida i hoppsadeln idag. Vissa hästar kan nämligen tycka att jag kommer åt de FÖR bra med mina långa ben, så ibland kan de slappna av lite bättre om jag knöcklar ihop de i hoppläder istället :) Hon verkade trivas bra med det! Dessutom tog jag på en snokrem för att få ihop munnen med. Tror den fungerade positivt! Sedan gav jag mig åter på galoppen som inte alls gick förra gången. Men nu valde jag att jag skulle fatta galopp, sen sitta helt stilla och bara underhålla + hålla stöd så fick hon "reda ut allt" själv. Hon skjuter nämligen ner ryggen i marken, slänger bak benen och kör upp hela näsan i vädret och springer för att komma undan... Körde först höger och vänster, de gångerna kändes det som sist. Sen fick hon vila lite för att sen galoppera direkt igen och då hände det grejer faktiskt! Hon började smått men på riktigt, ge med sig och slappnade av bitvis i munnen och fick med sig bakbenen. Hon har lättare i höger än vänster kan jag ju lugnt säga! Jag får se till att filma nåt hemmapass så får ni se hur hon gör, lite svårt att föreställa sig kanske ;)




Imorgon är det hoppträning med Ina! Och skulle hon fortfarande vara 3-fotad så kommer jag rida Majlis igen. Så hoppning blir det i vilket fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar