lördag 24 april 2010

Hoppträning Ina från i torsdags

Mitt filmprogram har krånglat lite under dagarna, men nu är hoppfilmen äntligen klar! Ville gärna ha med den i rapporten...

Ina var iaf lite trött och mör efter onsdagens Uffeträning, vilket gjorde att hon fick ta det lite lugnare med längre pauser än dem andra. Hon orkade heller inte hålla ihop sig (det är ju rätt tungt i det ridhuset me) som förra veckan, så för att inte jobba emot henne så längde jag tygeln och red på lite mer fart än annars. Fungerade bra när hon var lite trött :) Duktig var hon ändå och tyckte det var jätteroligt! Linjer, skritthoppning, 8:a, 2-kombination och trippelbarr hoppade vi denna gång. Man kan ju inte klaga på att det är få övningar varje gång ;) Skritthoppning och trippelbarr var debut för Inas del men hon gjorde det över förväntan! Trippelbarren låg t.o.m. på 90 cm i bakkant i sista språnget. Det är inte illa för en häst som knappt har hoppat något :)

Här kommer filmen:

3 kommentarer:

  1. Frida (elittränare)3 maj 2010 20:24:00

    Hej börjar å säga att du tar jätte fina foton. De e via den hemsidan jag kom in på din blogg. Vill bara säga att om du vill satsa på elitnivå så måste du börja å fixa till de viktigaste sakerna. Ett, dra bak dina skenklar, tänk att stigbygeln ska vara precis bakom sadeljorden så brukar de bli perfekt. Två, du måste träna på galoppen på dina hästar. Dom måst ha mycket mera framåt bjudning för att det ska bli mera flyt i sprången. Sitt och galoppera 5-10 min i en bra takt så att hästarna får jobba upp musklerna.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Tack för berömmet av fotona!

    När det gäller min elitsatsning så rör den inte hoppningen, utan jag satsar på dressyren. Hoppningen håller jag bara på med för att det är roligt (som med Kalle) + i Inas fall att hon ska få gymnastik och variation från dressyren och bli modigare. Hon har hoppat "på riktigt" hela 3 tillfällen nu, och hennes grundutbildning startade i augusti förra året. Innan dess hade hon gått med föl i 5 år. Hennes träning och upplägg har jag full koll på eftersom det är mkt viktigt att jag matchar henne rätt och inte pushar på för fort. Hennes muskelträning jobbas med dagligen och hon blir biffigare hela tiden.

    Men tack för att du ville ge lite tips

    SvaraRadera
  3. Just det, glömde skriva att under just denna träningen som var på filmen var Ina jättetrött efter gårdagens dressyrträning som vi åkte iväg på. Så jag märkte på en gång att hon inte hade samma krut i tassarna som sist. Och eftersom hon ännu inte är helt stark i sig själv så går hon lätt emot i munnen då det blir jobbigt/tröttsamt så denna träning längde jag tygeln och gasade mer än att jobbade balansen. Detta fungerade jättebra vid det här tillfället. Så i denna film kan jag hålla med om att galoppen måste bli bättre, men här fanns det en anledning till att den var dålig.

    SvaraRadera