torsdag 15 april 2010

Hoppträning ikväll!

Nu har jag skickat in mitt hästbyte till lagklassen på söndag. Imorgon ska jag trimma pojken lite.

Catrine messade förut och meddelade att Ina skulle få (ännu en) ny sko påslagen i e.m. Detta betyder att det blir hoppträning ikväll! Yes! Film kommer det bli också!

Satt och funderade lite förut. Får hem tidningen ridsports nyhetsbrev (mail) och fick senaste igår. Där var det bl.a. en artikel om en amerikansk hoppryttare vid namn Michael Morrissey, som vid uttagningen av det amerikanska VM-laget försökte kvala med en häst. Dock när de kommer till vattengraven så stannar hästen och får en tillsägelse med spöet. Ok, tänker man och han kommer på igen. Men då, hela volten runt och ända fram till vattengraven så spöar han i takt med varje galoppsprång, riktigt hårt också! Det är INTE en vanlig tillsägelse som förberedelse, utan mer som "nu jävlar ska du hoppa den här vattengraven annars går du till slakt".... Man måste ju få säga till sin häst med spöet vid behov, men det där var ju helt vansinnigt!!! Och ännu mer förvånad blir jag av alla svenskars kommentarer på ridsports hemsida, att "visst ser det inte bra ut, men det är ju värre i Sverige på lokala tävlingar som händer hela tiden". Var?? Jag har faktiskt aldrig sett någon spöa upp sin häst på det där sättet inför ett hinder i Sverige någon gång. Det händer säkert, det är inte det jag säger emot, men det låter som att de försvarar den här knäppa amerikanen. Under hans ritt fick han varken tillsägelse av överdomaren, inte heller efter gjordes någon antydan till att han gjort fel. Dock kom en amatörfilm ut på youtube (som tur var!!) och NU har alla plötsligt reagerat. Han blev avstängd från kvalen + att han förhoppningsvis kommer bli bestraffad av int. FEI. Här är artikeln.

Lägger in youtubefilmen med så får ni se med egna ögon


7 kommentarer:

  1. Jag såg den där filmen och jag håller helt med dig! Jag har aldrig sett något liknande! Han borde fått kliva av och fått handfängsel!

    SvaraRadera
  2. Ja! Eller "livstids hängning på vatten och bröd" ;) Eller varför inte få känna på 20 hårda rapp av den där piskan, så får han själv känna hur det känns :(

    GRATTIS på födelsedagen Ulrika :D

    SvaraRadera
  3. Lena litsesiö15 apr. 2010 11:35:00

    Vilken idiot!!!! Fattar inte att han inte genast blev avstängd!

    SvaraRadera
  4. Nej fy vad hemskt, att man kan göra så!
    Usch :(

    SvaraRadera
  5. Usch...
    Nu är ju inte jag så mycket på hopptävlingar, men där jag varit så känns det som att domarna är rätt så snabba på att säga till om någon använder pisk för mycket. Och det är ju inte ens en tiondel av det där!!

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig. Ett litet lätt slag med piskan kan man acceptera vid behov, men det får ju finnas gränser! Det blev ju ett väldans liv när Helena Persson(om jag minns rätt) hade gett sin häst nåt slag för mkt på en tävling. Finns det inte regler för hur mkt man får använda spöet?

    SvaraRadera
  7. Ja det är så himla synd att en ryttare på den nivån tar till spöet i den graden, på tävling t.o.m. när alla ser på! Inte för att det är bättre att de gör det hemma i smyg, men han kan ju inte haft hjärnan med sig för fem öre :S

    Jag tror det finns en regel iaf i Sverige om att man bara får använda spöet en gång i taget eller nåt. så om man får ett stopp på ett hinder får man bara "slå" en gång och inte två.

    SvaraRadera