måndag 5 april 2010

Tävlingsrapport MsvB:2

Idag var det då dags för tävling med fröken fux! Vid 9.30 hämtade jag upp Micaela nära Gränby, som skulle vara min groom idag. När vi kom fram till UPK tänkte jag ta med transporten ner till framsidan på en gång så att det är klart (en av UPK:s transporter som står på parkeringen). Påkopplad och klar, men när jag försökte köra fram med den så hände det nada. Vi kom ingenstans! Tillslut efter lite däckspinn så lyckades jag komma fram ca 2 dm... Gick ut då och kollade på däckspåren efter transporten och på dem att döma så hade högerhjulen låst sig helt! Detta var förmodligen för att någon hade dragit i handbromsen på trailern. Jag har varit med om det förut en gång och då fick jag lära mig att man ska slå jättehårt med en hammare, någonstans på runt hjulen, men jag visste inte vart..? Försökte bonka och slå med mina gummistövlar, lägga i och ur handbromsen, men vi kom fortfarande ingenstans... Nu var det lite panik eftersom vi inte kunde stå där hela dagen om vi skulle kunna komma till tävlingen. Så Micaela fick gå och putsa på Lola medan jag försökte lösa transportproblemet. Ringde runt till många, men av olika anledningar så gick det inte att låna deras transporter tyvärr. Men då kom Saras pappa ut och frågade "Är det du som har panik"? "Ähm, ja det är jag" svarade jag då. "Du behöver inte ha det längre, för jag har fixat din transport"! Det var som en ängel från himmelen ramlade ner! Snacka om dagens hjälte!! (Jag passade även på att fråga var man ska banka på hjulen om de skulle låsa sig igen, så nu vet jag! En erfarenhet rikare :) )

Så när transporten var fixad och klar så blev det en speed-knoppning istället på ca 15 min (jag kan eg. mkt snabbare, men då måste jag slänga ihop knopparna och LITE klass vill man ju visa upp i en msv-start...)

Väl framme på Lurbo så var vi efter rätt mycket tidsplanen, men det är ju bara att göra det bästa av situationen. Vi fick ju iaf starta! (Positivt tänkande är rätt nödvändigt vid sådana här dryga tävlingsdagar...) 15 minuter fick jag och prinsessan Lola på oss som framridning, kanske inte det ultimata upplägget innan en msv, men det gick! För shit vad fin hon var idag!!! Så mjuk och stadig. Jag behöver inte längre sitta och "jobba emot" henne under programmen, utan kan istället forsla runt henne och vi båda har samma åsikter vilket ger ett så mycket bättre flyt! Allt kändes inte perfekt såklart, men mycket var bra! Bytena gjorde hon snällt, dock orkade hon inte samla sig på banan tillräckligt för att byta rent, utan kom lite efter i bak i båda bytena, men sånt händer :) Mest 6:or idag! Några 7:or och 5:or (bytena 4:or) och koeff 7 på gångarter (!!) och 6 på resten. Summa och resultat blev hela 57,9% avrundat till 58%! Detta är mitt och Lolas nya rekord i medelsvår poängmässigt, men jag var ändå supermeganöjd med henne och ritten INNAN vi fick veta vad domaren tyckte. Det är nästan ännu viktigare tycker jag :)

Så supermycket ros till vackraste Lola som trots en lite halvurflippad ryttare, taskig framridning och pälsfällning ändå orkade samarbeta med mig och prestera 58% i MsvB:2. Kom ihåg att Lola är en lektionshäst och har då såklart inte alls samma förutsättningar som privathästar (som har samma ryttare och träning varje dag) att kunna utvecklas och prestera på tävling. Men detta gör det nästan ännu roligare för mig, för när det går bra, då kan man verkligen känna sig nöjd!!

Jag ska lägga in både bilder och filmer ikväll, nu måste jag nämligen ÄTA! Har inte ätit något på hela dagen. Eller jo, jag drack en kopp te kl 9 ;) Men en hinner jag med:


Snart kommer det mer! :)

2 kommentarer:

  1. Du! du får ju inte glömma den stackars duvan vi nästan körde på! :P

    SvaraRadera
  2. Haha, nä den där dum-duvan får följa med i rapporten till UPK:s hemsida =)

    SvaraRadera