lördag 3 april 2010

Sån mysig vårdag!

Gud vad underbart varm, ljus och vacker dag det har varit! Hade passat perfekt med en ridtur, men vi tog oss en promenad istället då hon inte var 100 kry i ryggen. Mysigt det med! Idag hade jag förberett mig lite mer på "vårfloden" som finns överallt genom att slänga på mig mina gummistövlar. Något tätare än springskor? Svar: Ja!

Jag får ofta 2 frågor av folk (de är återkommande..) så jag tänkte att jag kunde svara lite snabbt på dem här på bloggen:

  1. Varför rider du så många hästar?
  2. Hur hinner du med alla hästar?
1) Svar: Numera är det ju "bara" tre hästar som jag tränar och tävlar, det har ju varit många fler samtidigt tidigare, och många andra hästar innan =) Men jag känner att om jag bara skulle rida på en häst, t.ex. Ina, då skulle jag tillslut bli så van att rida bara henne med den metoden som fungerar för just henne. Men om jag sen skulle hoppa upp på en annan häst helt plötsligt så skulle jag förmodligen behöva använda mig av en annan ridning, anpassat efter den hästen. Så rider jag många olika hästar kontinuerligt så håller jag mitt "rid-huvud" igång bättre. Jag underhåller alltså förmågan att kunna anpassa min ridning efter en analys om vad krävs för att kunna rida olika hästar på bästa sätt. Men självklart finns det en till anledning till att jag rider tre hästar istället för en. Det är p.g.a. att jag har kommit så långt med alla tre hästarna och allt fungerar så himla bra, både på tävling och träning, i utvecklingen! Ina är ju "min" redan, så henne är det ju självklart att jag rider. Men med Lola har jag kommit upp till medelsvår i dressyr och med Kalle har jag nått upp till 1.10m. Detta är något som jag inte är beredd att bara slänga bort. Jag har ju verkligen fått kämpa mig till detta och lagt ner mycket blod, svett och tårar (talesätt), så att lägga ner min "karriär" med Lola och Kalle har jag inga planer på alls =)

2) Svar: Det undrar jag med ibland, hur jag hinner med alla hästarna. Men har man en bra planering in i minsta detalj och en vilja och intresse av att verkligen vilja hålla på med den här sporten så är det lättare att göra "uppoffringar" i vardagen. Jag har ett mål, eller kanske många mål förresten, med min ridning. Och de målen är inte i närheten av att vara en skogsryttare. Vill man uppnå något här i livet så gäller det att man klarar av att hålla fokus på sina mål och vara beredd på att lägga ner mycket tid som ibland gör att man måste välja bort andra saker. Detta gör jag. Därför tror jag att jag hinner med alla hästarna så pass bra som jag ändå gör. Men Lola och Kalle rider jag ju inte lika ofta. Det blir 1-2 gånger i veckan ca eftersom de båda är lektionshästar och har ett jobb att sköta. Ina däremot har jag ju varje dag så henne har jag tätt inbokad i min kalender =). Men jag kör ofta med uttrycket: "Allt går bara man vill" vilket stämmer väldigt bra!

Hoppas att detta dög som svar till er som undrade =)

2 kommentarer:

  1. Eliten blir tyvärr ofta "kvarglömda" på landet pga satsning på diverse drycker? Hur matchar detta din elitsatsning?

    Good luck!
    Ormen

    SvaraRadera
  2. Ormis, detta klassas som en nödvändig paus och nöje för att jag ska orka med min otroliga elitsatsning ;) Jag hade dessutom vid tillfället sovit endast 2 timmar av de senaste 38 timmarna under den dagen, så jag var nog inte lämpad ändå för en åskådning av en elitträning på så hög nivå. Jag hade förmodligen svimmat av din stjärnglans :D De vita benlindorna får bli dokumenterade vid ett annat tillfälle.

    SvaraRadera