fredag 9 april 2010

Gårdagens hoppträning + Kalle

Jag kom hem så sent igår från hoppträningen (hemma vid 23..) så jag hann inte uppdatera i bloggen då jag ville ha med filmen på en gång. Gjorde dock klart den, så den kommer ni få se nu ;)

Först tänkte jag bara skriva in att jag precis har ridit Kalle. Vi ska ju tävla på söndag (div3-hoppning) och jag ville rida igenom honom lite. Jobbade honom låg, djup och mjuk, mkt sidvärtes, små små hjälper som han lyssnade fantastiskt bra på! Blev supermjuk och elastiskt, t.o.m. i vänstersidan som han tycker är lite jobbig. Hoppade ett litet kryss sen med markbom innan i galopp några gånger och la sen upp det till ett 90-räcke, fortfarande markbom. Mycket smidig och lyhörd! Någon gång lite studsig pga vänstersidan, men då red jag igenom den igen och sen blev han mjuk och kunde både korta och länga. Känns skönt efter detta pass inför söndag!

Nå, till hoppträningen nu då. Hästen jag red är ett sto född 2005 (en 5-åring helt enkelt). Jag har inte koll på stammen, men hon är stor och jättesnäll å cool! Skulle aldrig kunnat gissa att hon var 5 år med tanke på tempramentet =)


"Majlis" kallas hon (kommer inte ihåg hennes riktiga namn) och eftersom jag aldrig suttit på hästen innan denna träning så försökte jag fråga ägaren lite om hur hon är och liknande. Fick höra att hon kunde ha lite problem med energin och tempot och att hon krävde mycket ridning. Sådana hästar gillar jag när man måste jobba för leverbrödet!

Så när jag hoppade upp på fröken så visade jag på en gång att jag ville ha ett högre tempo och mer energi än vad hon brukar vilja gå i. Jobbade till svetten rann på framridningen, men då släppte det faktiskt och jag kunde jobba henne väl och hon blev trevlig i munnen. En bra grundenergi gör allt så mycket enklare, då kan man ju jobba hästen =) I hoppningen sen var hon SVÅR att svänga med i galoppen, så övningarna (se i filmen här nere) var väldigt bra... Man behövde också rida henne ordentligt in i hindret, då hoppar hon snällt hur än kom på det!

Det var iaf en superkul lektion och en jättefin och rolig häst som jag kommer att fortsätta rida lite då hennes ägare gärna vill ha henne mer utbildad. Jag var på den idén på en gång, för trots att detta var första gången jag satt på Majlis så sa både tränaren och ägaren att de aldrig sett henne så fin =) Hur bra betyg är inte det??? Sånt kan man leva på länge... Så ägaren, Ulrika, har sagt att hon fixar allt i stallet (Majlis står i Inas stall) och t.o.m. hästen om det skulle behövas så behöver jag bara hoppa upp. Haha, värsta proffsryttarteamet!

Gjorde som sagt en liten film då från träningen, here it is!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar