torsdag 1 april 2010

Tävlingsrapport Div2, 27 mars

VÄLKOMMEN!

Nu är bloggen nästan klar och hittills har jag enbart fått positiva reaktioner på den, jättekul!!

I denna blogg kommer det bara stå om mitt hästliv. Innehållet kommer mest bli om upplägg, vardag, träning och tävling. Helt enkelt min "hästvardag" för att försöka kunna klättra upp i klasserna för att nå nya nivåer i min ridning.

Jag tänkte inviga bloggen med en rapport från senaste tävlingen, som ägde rum på Lurbo den 27 mars 2010, där det var mycket "debut" med i bilden eftersom Ina bl.a. skulle starta LA/LA:4/regionalt för första gången. Detta var även den konstigaste tävling jag varit med om hittills...

Dagen började tidigt då jag gick upp vid 5 ca. Jag skulle ha varit i stallet ca 6.30 men filmkameran krånglade när jag skulle kolla den på morgonen, så jag kom fram strax efter 7. Då var det knoppning av prinsessan som gällde. 8.15 lastade vi Connie (min hästägare, Catrines, andra häst) eftersom de skulle starta kl 9.56 i LB:3an. Jag och Ina skulle inte starta förrän 13.06 så när Catrine och Connie hade ridit klart sin ritt (som f.ö. gav de 4:e-platsen med 67%!!) så körde jag hem med bil+transport för att hämta Ina. Damen i fråga var något upprörd över att ha blivit lämnad hemma utan Connie (de är bästisar...) men lät sig snällt självlastas utan några krångligheter. Väl framme på Lurbo igen blev det ett himla gnäggande vid "återföreningen" av de två damerna som tydligen inte klarar sig utan varandra... Det där gnäggandet höll i sig när jag red fram och Ina hade lite svårt först att slappna av. Det blev dock lite bättre efter ett tag och hon gick riktigt, riktigt bra! Så jag hoppades att hon skulle kunna slappna av inne på banan, för då visste jag att hon skulle kunna göra ett kanonprogram ifrån sig! Dock blev det inte så. Båda kortsidorna, framförallt den närmast utgången (?!) vägrade hon nästan gå i närheten av. Detta gjorde att hon spände till väldigt mycket och vid många tillfällen i övriga programmet med. Men mycket gick bra också! Bl.a. ökningarna (både i trav och i galopp). Det var nog de bästa hon någonsin gjort på tävling. Trots det fick vi "bara" 6:or på samtliga. Jag tycker att vi var värda åtminstone 7:or, men det är ju domaren som bestämmer så det är inget att göra (Jag har slängt ihop en film som visar hennes ökningar från detta program, den kan jag lägga ut ikväll för er som inte redan sett den på facebook). Galoppdelarna gick också väldigt bra och där fick vi lite fler 7:or också. Mycket avdrag här och var för hennes spänningar, men vi fick ändå ihop 60,9, vilket jag är nöjd med för det programmet.



I pausen sen när vi lastat in hästarna hade jag tänkt att jag skulle gå och äta lite. Jag klarar aldrig av att äta frukost innan en tävling (det tar stopp i halsen pga nerverna..) så då försöker jag alltid trycka i min lite mat mellan klasserna istället :) Jag var på väg mot cafeterian när jag plötsligt blev stoppad av en människa som undrade vad jag hette. När jag svarat på frågan påstod hon att de höll på att diskutera mig inne i sekretariatet. Jaha, tänkte jag och varför då? Jag fick till svar att jag inte fick tävla i mina skor+lädershortchaps. Detta var väldigt konstigt tyckte jag eftersom jag hade kollat upp detta extra mkt förra året när jag skulle rida division 1-dressyren på Lola. Mina stövlar hade ju gått sönder och jag hade inte råd att köpa nya. (Jag hade försökt att hitta en skomakare som kunde laga dem, men antingen var den oduglig eller allergisk...) I TR då hade jag klart och tydligt läst att man (även på reg. nivå) fick byta ut ridstövlarna mot skor+chaps så länge det var samma färg och inte hade fransar. Men väl inne i sekretariatet så fick jag veta att någon person (anonym tydligen) hade varit inne och lagt in en protest för att försöka få mig diskvalicerad från nästa klass, LA:4 som var lagklassen! Vem gör något sådant? Har folk så otroligt lite att göra och ingen fokus på sig själv att man måste gå och lägga in en protest mot mina chaps (som f.ö. inte ger mig någon fördel, bara mindre stöd än stövlar). Vore en sak om det handlade om sporrar eller bett, som verkligen kan påverka, men protesten handlade just om att jag hade mina skor+dyonchaps på mig. Överdomaren kallades in men de påstod att jag inte fick tävla med den utrustningen på regional nivå. De visade även att det stod i TR på nätet. Vad 17 skulle jag göra nu? Rida barfota eller??? Jag var på en tävling med två hästar och skulle strax rida. Hur skulle jag kunna få tag i ett par ridstövlar som passar mina fötter och mina långa ben där på så kort tid? Just då blev det bara FÖR mycket! Många vet nog vad jag snackar om när jag säger att jag lägger ner övermycket timmar, energi, engagemang och pengar på denna sport. Man håller hästen och sig själv i trim. Man förbereder, sliter hårt och lägger ner hela sin själ på sporten för att någon gång kunna bli lite lite bättre och få känslan av att man lyckats till slut, att allt är värt mödan. Denna känsla + att jag har haft det j*vligt jobbigt privat senaste månaderna gjorde att allt bara svämmade över kanten. Jag började STORGRÅTA bara sådär och kunde inte sluta på över en timme. Jag brukar aldrig gråta "in public" annars, jag är verkligen inte sån, men jag kunde inte göra ett skit för att stoppa det. Det var som att allt bara kom fram blandat med en stor känsla av hopplöshet. Inte visste jag hur jag skulle lösa stövelproblemet heller... Men det problemet löste en jättesnäll tjej som står på Lurbo åt mig. Klara Hovstadius kom och frågade mig om jag ville låna hennes stövlar och det tog jag emot med glädje! Eg var de lite för små och lite trånga, men det spelade ingen roll just då, bara jag fick starta! När jag väl kom upp på Ina så kunde jag knappt röra mina ben haha, än mindre komma åt med sporren, så jag gissade att detta skulle bli en intressant tävlingsstart. Det blev det också. Ina la ner så mkt energi på fel saker som att spänna sig, gnägga mm så hon blev trött och spände då emot i ryggen, slog med huvudet och vägrade nästan att skritta. Tjohej tänkte jag som strax skulle in på banan och rida vårt första LA-program. När man ska göra galoppinridning, sidvärtes, bakdelsvänd. och förvänd galopp måste man ha lite fart iaf... Men vi KÄMPADE oss genom hela programmet! Ina var helt slut, jag var helt slut, men vi gjorde det ändå :) Många, många småmissar här och där men hon gjorde allt, höll även förvända trots sin trötthet. I 10m-volterna i galopp har jag aldrig pressat så mycket med skänkeln tidigare, men vi kom runt haha! Man får ha en plan B ibland... 6:or på både förvända och skänkelvikningarna som hon eg. inte är fullärd i :) Resultatet blev iaf ca 55% i hennes första reg. LA:4 vilket är ett bra betyg på den ritten enligt mig. Jag är mest glad över att ha fått starta + lyckats få igenom henne genom programmet! Laget slutade några platser utanför placering då det bara var 2 placerade lag denna dag.



Väl hemma igen så skulle vi lasta ur Connie och Ina som vi har gjort 1000 gånger förr. Först tar vi ut Connie, sen öppnar vi till Ina+flyttar mellanväggen. Denna gång hade Ina dock väldigt bråttom och försökte backa ur innan bommen var borta och lyckades på något sätt hamna UNDER bommen halvvägs så hon fastnade under den med ryggen! Panik är nog rätta ordet. Jag stod och höll i henne i transporten och om jag hade gått närmare henne hade hon bara försökt backa ännu mer och fasta mer då. Catrine lyckades tillslut få henne att gå in i trailern igen och vi kunde få bort bommen. Vi var såå rädda för att hennes ryggrad blev skadad, men som tur i oturen fick hon sig "bara" en ordentlig törn i ryggmusklerna. Hon var öm och svullen dagen efter, men jag har masserat in aloe heat lotion + gått promenader med henne och hon blir bättre hela tiden. Jag ska precis nu åka iväg till henne och se hur det ser ut nu.

6 kommentarer:

  1. Det förklarar ju en del, trist att det blev så. Trodde du var väldigt ambitiös och ville göra någon ny matchning av utrustningen till andra klassen :)
    Bra kämpat i andra klassen iallafall. Ni såg inte direkt ut att vara i balans på framridningen, men ni gjorde ju en hyffsad ritt ändå med de förutsättningarna. Hoppas det går bättre nästa gång! /T

    SvaraRadera
  2. Det finns en jätte bra skomakare i Börje Tull som lagar ridstövlar. Han har lagat massa hästgrejer åt mig.

    SvaraRadera
  3. T--> Haha, jo visserligen gillar jag att matcha min utrustning, men så ambitiös är inte ens jag ;) Nej, både Ina och jag var helt slut och hennes reaktion på detta var att knappt gå fram ett steg och bara käfta emot i munnen... Men vi kämpade oss runt programmet iaf vilket jag ändå är stolt över att vi klarade :) Tack för ditt stöd!

    Anonym--> Ok, då måste jag kolla upp den, tack för tipset!!

    SvaraRadera
  4. Fan va trist! Rätt ska ju va rätt, men det va väl lite väl onödigt att lägga in en protest? (sen kan dom inte diska en från en klass som inte har startat än.)

    Tur att det löste sig, och BRA jobbat i LA:n! Själv är jag väldigt noga med rutiner när jag ska tävla. Det ska va på MITT sätt. (väder kan man ju inte rå för...;)) Så jag kan tänka mig att det va svårt att få fokus på ridningen igen.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag fattar inte hur folk orkar bry sig så pass mycket om andra. Själv har jag fullt sjå att hålla reda på mig själv och min uppladdning ;) Och jag var ju inte placerad i LB:3an eller nåt, ingen fördel får jag... Men ja, människor...

    Tack =) Vi fick verkligen jobba oss runt haha! Både Ina och jag var helt slut inne på banan. När jag satt av så slutade inte mina knän skaka på 10 min... Dock själva fokuseringen på tävlingen fick jag tillbaka så fort jag fick tag på stövlarna. Tror jag taggade till lite, för jag blev rätt förbannad av hela den där soppan. Kanske därför jag orkade runt ;)

    Nu siktar vi mot nästa helg istället! See you then!

    SvaraRadera
  6. Hehe, ibland kanske det behövs något sådant, för att bli lite "förbannad"! Visa dom bara...=)

    SvaraRadera